کد مطلب:210718 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

درخت زر «طلا»


میل جان در حكمت است و در علوم

میل تن در باغ و راغ است و كروم (زر)



میل تن در سبزه و آب روان

زان بود كه اصل او آمد از آن



میل جان اندر حیات و در حی است

رنگ جان لامكان اصل وی است



در ادبیات قدیم نام درخت زر و طلا و وجود تبدیل ماده به ماده و فلز به فلز مورد بحث علمای شعرای قدیم بوده است و معلوم می شود كه اگر چه به ندرت و بسیار كم هم بوده در میان مسلمین این فن مورد عمل داشته و همه از سرچشمه علوم علوی استفاده می كردند و ما این سوابق را فقط به منظور آنكه علوم طبیعی در مدرسه جعفری شایان توجه بود نقل كردیم تا نسل آینده مغرور تبلیغات فرنگی مآبان نشوند و نظری به عقب كرده بدانند كه به منطوق الفضل للمقدم پیشینیان خود قدرت علمی و فنی و صنعتی داشته اند.

حضرت امیر علیه السلام علم كیمیا را به فضه خادم خود كه دختر یكی از ملوك هند بود آموخت و او پیاله مسین را طلا كرد و برد خدمت مولایش كه فرمود نظرت كیمیا باشد و تكسیل یعنی طلا ساختن از كارهای علمای طبیعی بود كه به نیروی ماده و ریاضت استفاده می كردند و امروز با حرارت قوی بهره برداری می نمایند.

نفوس قدسیه طلا ساختن را به ولایت موهبتی الهی به دست می آوردند و نفوس جسمیه به سبب نفوذ و روش علمی به این صنعت دست یافته اند.

در كلمات امام صادق علیه السلام بسیار دیده می شود كه مس و نقره و حتی ریگ را طلا نموده.

مناظرات امام صادق علیه السلام درباره نور و بحث فیزیكی نشان می دهد كه روش علمی و ریاضت هر دو را امام صادق علیه السلام آموخته است كه پس از آن حضرت به صورت فلسفه اشراقی و مشائی تعبیر شده.



[ صفحه 178]



برخی از علماء می خواستند از هر دو راه وارد شوند شرایط زمان و مكان كامل نبود موفق نشده اند ریاضت شرعی و خلوص نیت نبود یا مقدار حرارت برای تكسیل به دست نمی آمده گمان می كردند با چراغ روغنی و فتیله ای ضعیف می توانند تكسیل نمایند و علت عدم موفقیت نقص علم و ریاضت و فقدان شرایط بوده است.

و لذا دیده ایم كه مرتاضین كامل طلا ساخته اند و علمای طبیعی و تجربی هم طلا ساخته اند و این توفیق نشان می دهد و اگر شرایط موجود نبوده به ناكامی مرده اند.

و ما اكنون خبری كه در سوئد از ساختن طلا منتشر شد و در جراید دنیا و اطلاعات ایران نوشت برای مزید اطلاع خوانندگان نقل می كنیم تا بدانند كه درس امام صادق علیه السلام پس از 12 قرن با اصول علمی عملی شد و ساختن طلا و تبدیل فلز به فلز دیگر را اعلام نمودند.

اطلاعات دوشنبه 7 آذر 1338